Následuje závěrečná kapitola, ve které je dáno do souvislosti vše dosud řečené. Komentář je minimální: většina podstatných pojmů byla už zmíněna. Je třeba mít stále na paměti: toto není filosofie. Pataňdžali tu nepředkládá text za účelem filosofických debat a diskusí. Nesmím zaměňovat manuál na mobil s polemikou o tom, zda jsou mobily dobré. Tady se jedná o manuál: k bytí ve skutečnosti.
Jen ale ty získané meditací mají možnost být trvalé a být užívány vědomě. V ostatních případech vedou ve větší či menší míře k nedorozuměním a snadno mohou člověka zranit a přivést do nesnází. Pro správné užití jim totiž chybí znalost celého kontextu, jejich uživatel tak není s to dohlédnout jejich důsledky.
Chtění – energie těla a mysli – je vektorem, majícím svůj směr a intenzitu daleko přesahujícím mé tělo a můj individuální život.
Viz vztahovačné ztotožňování (2.6).
Tj. příčinnost sama je tím, čemu mysl dává vyvstat ve vnějším světě. A jogín si to uvědomuje a nechává příčinnost vyvstávat pro sebe tam, kde je to pro něj potřebné, což je zpravidla velmi málo.
Ale jak by mohl zaniknout, cožpak se mám snažit o „zrušení světa“? Musím si uvědomit, že se tu bavíme o „světě v hlavě“, nikoliv „tam někde venku“. Jde mi tu o to povznést se nad síť příčinných daností „v mé mysli“.
Platí to o všem: od atomů po velká tělesa, věcech tzv. neživých, živých bytostech i jejich pohnutkách.
I to to nejniternější, co si mohu představit – „já“, „duše“, má mysl atd. – jsou externí projekcí mého „vnitřního smyslového orgánu“ – mysli. Zkrátka: neexistuje žádný objekt, který by nebyl zároveň „externí“. A objekt je jediné, co „existuje“.
Tj.: myslím si, že tohle nebo tamto je to, co chci. Ve skutečnosti ale chci pochopit, že to, co chci, jsem si sám vymyslel, jsem toho stvořitelem, a proto to už mám. Co vidím, je mým vlastním stvořením (v mysli), jeho účelem je, abych to zažil a pochopil. Když pochopím samotný mechanismus mysli, začne mi být hrou: prohlédnu svou dosavadní hru na schovávanou sám se sebou.
A právě to potřebuji. Protože nechci žít ve „svých světech“, ve své hře na schovávanou se sebou samotným, ale ve skutečnosti.
Do teď jsem byl citlivý vůči svému „egu“, nyní jsem citlivý vůči světu. Obojí je citlivost. V józe se počítá jen citlivost vůči světu, jen ta mi dává možnost být ve skutečnosti. Dříve jsem byl citlivý na své představy, hypotézy, předsudky. Nyní cítím skutečnost a to, co cítí svět kolem mne: a to vyžaduje otužilost. Abych cítil, musím to, co je cítěno, „ustát“. Když ale „není žádné já“, které „musí vydržet pocit“, pak co zbývá? Cit, tj. subjekt, tj. vědomí samo.
Jinými slovy: natolik jsem se trénoval v odztotožňování, až si ho má mysl i mé tělo a mé vnímání osvojily. Nyní už se o něj nemusím snažit: má mysl mě sama doodztotožní od všeho ostatního, o čem jsem ani nevěděl, že se toho držím: zbytky „pravd“ a dogmat, romantických snů i děsů a nočních můr. Mysl sama sebe „vyhodí“ do prázdna, ticha, čista, tj. do skutečnosti. Do něj pak mohu vědomě vnést, co považuji za nutné.
Musím dávat pozor a uvědomit si: náš autor tu popisuje nejzazší pokroky jogínské disciplíny. Má mysl o nich čte, samozřejmě si je představuje – to je jejím smyslem, nic jiného než si představovat neumí – a už už se vidí osvícená. Hodlá skočit k cíli: přesvědčit se, že „to pochopila“ a že zbývá to jen „udělat“. Je možné to zkusit, ale autor tohoto pojednání by se jí od srdce zasmál. Budu-li takto neautentický, nejdu správnou cestou. Okradl bych sám sebe tím, že jsem si přivlastnil lup – namísto pochopení bych si myslel, že jsem pochopil. Namísto „být osvícený“ budu „smrdět osvícenstvím“.
To zní velkolepě. Musím si uvědomit: je tu řeč o jediném: že jsem totiž konečně přestal nechápat. Svět je stále tam kde byl a jak byl. Neviděl jsem a teď vidím. A co je to málo, co bych mohl poznat? Tím je všechno to hmotné vědění světa, čemu říkáme znalosti a dovednosti běžného života. Z pohledu nově nabyté čisté perspektivy se totiž i nejsložitější vědecké bádání jeví jako něco velmi malého. Takovými znalostmi totiž nyní bezpečně vím, že nemohu získat nic. Jejich obsah bude vždy měnící se, vždy nestálý, jistotu ani bezpečí mi poskytnout nemůže. Sám sebe jsem totiž našel.
Byl jsem v tom. Myslel jsem, že je to můj konec a není kudy ven. Našel jsem cestu nahoru a dívám se na to ze střechy – a už chápu. Můžu slézt i dolů zpátky, už vím, kudy jít, abych nebyl umačkán. Už vím. Už chápu. Už znám cestu, jak se povznést. Nikdo mi ji nemůže vzít ani zatarasit: je totiž neviditelná. Je to má cesta, je to cesta v mé mysli. Vždy tam byla. Já ji osvítilo, a už neví, jak nesvítit. Je totiž velmi těžké zapomenout, pokud jsem něco jednou pochopil. Zkus neumět jet na kole, když ses to v mládí naučil. Zkus neumět chodit. Zahrát to možná zvládneš, ale autenticky neumět, co umíš, nejde. Tak i obdobně s pochopením skutečnosti.
„Štěstí“, „radost ze života“ – nic z nich ve skutečnosti nejde „dělat“. Cítím-li ztrátu štěstí, ztrátu „smyslu života“, učí mě jóga, že ve skutečnosti se jedná o ztrátu pozornosti. Ztráta pozornosti vždy přirozeně přichází s blahobytem, tj.: čím lépe a bezpečnější se cítím, tím méně pozorné jsou mé smysly. Mohu stokrát hledat náhražky, ale pokud na mě za rohem nečíhá vlk a nehrozí mi hlad a partnera na rozmnožení nacházím každý pátek na online seznamce, mé instinkty velí: máme splněno, pohov. Ztratím-li ale takto přirozený podnět k pozornosti, je přirozené být nešťastný. Je to paradox, protože blahobyt je důsledkem snahy mnoha generací lidí dosáhnout stavu, kdy „nemusím být neustále v pozoru“. A hle: konečně v něm tedy být nemusím. Jenže pozor-nost je smyslem života – to mě učí Pataňdžali a jóga.
Co s tím? Rozhoduji se své mysli poručit: že se nenechám do pozornosti nutit ani skutečnými, ani smyšlenými okolnostmi, nebudu čekat na strach nebo nouzi, až mne rozhýbou. Ale namísto toho si sám nakážu, naordinuji být pozorný vždy – a zejména v době pohodlí, blahobytu, zajištění, kdy má mysl upadá do přirozené letargie a „pohovu“. Jako liška na tenkém ledě, jako veverka po tenkých větvičkách, jako bych zítra neměl mít kam jít koupit ani jahody, ani brambory, byť je leden a markety mají akci, budu pozorný: pozornost je přítomná, jiná být neumí. S pozorností přichází pochopení a schopnost jednat bez konfliktu. A to je radost, totiž: toho důsledkem je radost. Radost a štěstí nejdou „dělat“, dostaví se, jsem-li pozorný. I v sebebezvýchodnější situaci, když si uvědomím, co je a co není možné, tehdy vidím a nacházím řešení (což je skutečnost) a opouštím výmysly (tj. hypotézy, věření, výplody mysli): a v tom tkví radost. Protože jen to je život: vidět a najít řešení, vžít se do něj, a tím se jím stát, prožít jej, a tím jej opustit, protože už nikdy není možné prožít danou věc poprvé. Jsem tím v nové situaci a v ní je můj úkol hledat řešení, jehož nalezení je mým údělem a zároveň radostí. „Víc – dál – lépe“, ať už v čemkoliv, je přirozeností života stejně tak jako radost. A proto nejdou dělat, ale dějí se životu přirozeně, nestojí-li jim mysl v cestě svou představou o nich. A nehledání řešení, brždění „víc – lépe – dál“, je smrtí. Lhostejno, zda tisíce přede mnou našly to samé řešení, totožné své „lépe“ a „více“. Já ho musím okusit na sobě, to je život tohoto já, jeho radost, jeho světlo, které osvěcuje jeho tmu.
Následuje závěrečná kapitola, ve které je dáno do souvislosti vše dosud řečené. Komentář je minimální: většina podstatných pojmů byla už zmíněna. Je třeba mít stále na paměti: toto není filosofie. Pataňdžali tu nepředkládá text za účelem filosofických debat a diskusí. Nesmím zaměňovat manuál na mobil s polemikou o tom, zda jsou mobily dobré. Tady se jedná o manuál: k bytí ve skutečnosti.
Jen ale ty získané meditací mají možnost být trvalé a být užívány vědomě. V ostatních případech vedou ve větší či menší míře k nedorozuměním a snadno mohou člověka zranit a přivést do nesnází. Pro správné užití jim totiž chybí znalost celého kontextu, jejich uživatel tak není s to dohlédnout jejich důsledky.
Chtění – energie těla a mysli – je vektorem, majícím svůj směr a intenzitu daleko přesahujícím mé tělo a můj individuální život.
Viz vztahovačné ztotožňování (2.6).
Tj. příčinnost sama je tím, čemu mysl dává vyvstat ve vnějším světě. A jogín si to uvědomuje a nechává příčinnost vyvstávat pro sebe tam, kde je to pro něj potřebné, což je zpravidla velmi málo.
Ale jak by mohl zaniknout, cožpak se mám snažit o „zrušení světa“? Musím si uvědomit, že se tu bavíme o „světě v hlavě“, nikoliv „tam někde venku“. Jde mi tu o to povznést se nad síť příčinných daností „v mé mysli“.
Platí to o všem: od atomů po velká tělesa, věcech tzv. neživých, živých bytostech i jejich pohnutkách.
I to to nejniternější, co si mohu představit – „já“, „duše“, má mysl atd. – jsou externí projekcí mého „vnitřního smyslového orgánu“ – mysli. Zkrátka: neexistuje žádný objekt, který by nebyl zároveň „externí“. A objekt je jediné, co „existuje“.
Tj.: myslím si, že tohle nebo tamto je to, co chci. Ve skutečnosti ale chci pochopit, že to, co chci, jsem si sám vymyslel, jsem toho stvořitelem, a proto to už mám. Co vidím, je mým vlastním stvořením (v mysli), jeho účelem je, abych to zažil a pochopil. Když pochopím samotný mechanismus mysli, začne mi být hrou: prohlédnu svou dosavadní hru na schovávanou sám se sebou.
A právě to potřebuji. Protože nechci žít ve „svých světech“, ve své hře na schovávanou se sebou samotným, ale ve skutečnosti.
Do teď jsem byl citlivý vůči svému „egu“, nyní jsem citlivý vůči světu. Obojí je citlivost. V józe se počítá jen citlivost vůči světu, jen ta mi dává možnost být ve skutečnosti. Dříve jsem byl citlivý na své představy, hypotézy, předsudky. Nyní cítím skutečnost a to, co cítí svět kolem mne: a to vyžaduje otužilost. Abych cítil, musím to, co je cítěno, „ustát“. Když ale „není žádné já“, které „musí vydržet pocit“, pak co zbývá? Cit, tj. subjekt, tj. vědomí samo.
Jinými slovy: natolik jsem se trénoval v odztotožňování, až si ho má mysl i mé tělo a mé vnímání osvojily. Nyní už se o něj nemusím snažit: má mysl mě sama doodztotožní od všeho ostatního, o čem jsem ani nevěděl, že se toho držím: zbytky „pravd“ a dogmat, romantických snů i děsů a nočních můr. Mysl sama sebe „vyhodí“ do prázdna, ticha, čista, tj. do skutečnosti. Do něj pak mohu vědomě vnést, co považuji za nutné.
Musím dávat pozor a uvědomit si: náš autor tu popisuje nejzazší pokroky jogínské disciplíny. Má mysl o nich čte, samozřejmě si je představuje – to je jejím smyslem, nic jiného než si představovat neumí – a už už se vidí osvícená. Hodlá skočit k cíli: přesvědčit se, že „to pochopila“ a že zbývá to jen „udělat“. Je možné to zkusit, ale autor tohoto pojednání by se jí od srdce zasmál. Budu-li takto neautentický, nejdu správnou cestou. Okradl bych sám sebe tím, že jsem si přivlastnil lup – namísto pochopení bych si myslel, že jsem pochopil. Namísto „být osvícený“ budu „smrdět osvícenstvím“.
To zní velkolepě. Musím si uvědomit: je tu řeč o jediném: že jsem totiž konečně přestal nechápat. Svět je stále tam kde byl a jak byl. Neviděl jsem a teď vidím. A co je to málo, co bych mohl poznat? Tím je všechno to hmotné vědění světa, čemu říkáme znalosti a dovednosti běžného života. Z pohledu nově nabyté čisté perspektivy se totiž i nejsložitější vědecké bádání jeví jako něco velmi malého. Takovými znalostmi totiž nyní bezpečně vím, že nemohu získat nic. Jejich obsah bude vždy měnící se, vždy nestálý, jistotu ani bezpečí mi poskytnout nemůže. Sám sebe jsem totiž našel.
Byl jsem v tom. Myslel jsem, že je to můj konec a není kudy ven. Našel jsem cestu nahoru a dívám se na to ze střechy – a už chápu. Můžu slézt i dolů zpátky, už vím, kudy jít, abych nebyl umačkán. Už vím. Už chápu. Už znám cestu, jak se povznést. Nikdo mi ji nemůže vzít ani zatarasit: je totiž neviditelná. Je to má cesta, je to cesta v mé mysli. Vždy tam byla. Já ji osvítilo, a už neví, jak nesvítit. Je totiž velmi těžké zapomenout, pokud jsem něco jednou pochopil. Zkus neumět jet na kole, když ses to v mládí naučil. Zkus neumět chodit. Zahrát to možná zvládneš, ale autenticky neumět, co umíš, nejde. Tak i obdobně s pochopením skutečnosti.
„Štěstí“, „radost ze života“ – nic z nich ve skutečnosti nejde „dělat“. Cítím-li ztrátu štěstí, ztrátu „smyslu života“, učí mě jóga, že ve skutečnosti se jedná o ztrátu pozornosti. Ztráta pozornosti vždy přirozeně přichází s blahobytem, tj.: čím lépe a bezpečnější se cítím, tím méně pozorné jsou mé smysly. Mohu stokrát hledat náhražky, ale pokud na mě za rohem nečíhá vlk a nehrozí mi hlad a partnera na rozmnožení nacházím každý pátek na online seznamce, mé instinkty velí: máme splněno, pohov. Ztratím-li ale takto přirozený podnět k pozornosti, je přirozené být nešťastný. Je to paradox, protože blahobyt je důsledkem snahy mnoha generací lidí dosáhnout stavu, kdy „nemusím být neustále v pozoru“. A hle: konečně v něm tedy být nemusím. Jenže pozor-nost je smyslem života – to mě učí Pataňdžali a jóga.
Co s tím? Rozhoduji se své mysli poručit: že se nenechám do pozornosti nutit ani skutečnými, ani smyšlenými okolnostmi, nebudu čekat na strach nebo nouzi, až mne rozhýbou. Ale namísto toho si sám nakážu, naordinuji být pozorný vždy – a zejména v době pohodlí, blahobytu, zajištění, kdy má mysl upadá do přirozené letargie a „pohovu“. Jako liška na tenkém ledě, jako veverka po tenkých větvičkách, jako bych zítra neměl mít kam jít koupit ani jahody, ani brambory, byť je leden a markety mají akci, budu pozorný: pozornost je přítomná, jiná být neumí. S pozorností přichází pochopení a schopnost jednat bez konfliktu. A to je radost, totiž: toho důsledkem je radost. Radost a štěstí nejdou „dělat“, dostaví se, jsem-li pozorný. I v sebebezvýchodnější situaci, když si uvědomím, co je a co není možné, tehdy vidím a nacházím řešení (což je skutečnost) a opouštím výmysly (tj. hypotézy, věření, výplody mysli): a v tom tkví radost. Protože jen to je život: vidět a najít řešení, vžít se do něj, a tím se jím stát, prožít jej, a tím jej opustit, protože už nikdy není možné prožít danou věc poprvé. Jsem tím v nové situaci a v ní je můj úkol hledat řešení, jehož nalezení je mým údělem a zároveň radostí. „Víc – dál – lépe“, ať už v čemkoliv, je přirozeností života stejně tak jako radost. A proto nejdou dělat, ale dějí se životu přirozeně, nestojí-li jim mysl v cestě svou představou o nich. A nehledání řešení, brždění „víc – lépe – dál“, je smrtí. Lhostejno, zda tisíce přede mnou našly to samé řešení, totožné své „lépe“ a „více“. Já ho musím okusit na sobě, to je život tohoto já, jeho radost, jeho světlo, které osvěcuje jeho tmu.